Информация за проект „Разработване, внедряване и поддръжка на единна национална електронна уеб-базирана платформа: Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП)“, финансиран по Оперативна програма „Добро управление“ (ОПДУ), съфинансиран от Европейския съюз (ЕС) чрез Европейския социален фонд (ЕСФ)

Разработване, внедряване и поддръжка на единна национална електронна уеб-базирана платформа: ЦАИС „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП)

Европейските директиви в областта на обществените поръчки изискват задължително въвеждане в националното законодателство на възможността за подаване на електронна оферта, въвеждане на изцяло електронна комуникация в процеса на възлагане и онлайн инструменти за възлагане на обществени поръчки. Крайният срок за въвеждане на тези елементи на електронното възлагане на обществени поръчки е 18 октомври 2018 г. Всички изисквания в Директива 2014/24/ЕС и Директива 2014/25/ЕС по отношение на електронното възлагане и сроковете за неговото въвеждане са транспонирани в националното законодателство.

Предвижда се националната платформа за електронно възлагане ЦАИС ЕОП да обхваща всички етапи от процеса на възлагане, вкл. планиране на нуждите, подготовка, провеждане и приключване на процедурата, сключване на договори др., на всички видове процедури за възлагане на обществени поръчки. Системата ще бъде въведена в експлоатация на два етапа.

Изграждането и пускането в експлоатация на ЦАИС ЕОП ще доведе до значително оптимизиране на начина на изготвяне на информацията, подлежаща на вписване и публикуване в Регистъра на обществените поръчки, както и създаване на виртуално работно пространство за съхранение на цялата информация, свързана с конкретната процедура (електронно досие на поръчката). ЦАИС ЕОП ще предлага на потребителите лесен и удобен интерфейс, а комуникацията с потребителите в процеса на публикуване ще бъде улеснена и стандартизирана. Електронното досие на поръчката ще улесни дейностите по извършване на текущ и последващ контрол.

С първия етап ще бъдат въведени модули, които да осигурят базовата функционалност на ЦАИС ЕОП. Съгласно договора за обществената поръчка, сключен на 14.12.2017 г., срокът за изпълнение е до 9 месеца от неговото сключване.

С приключването на първия етап и пускането в експлоатация на базовата функционалност на ЦАИС ЕОП ще бъдат спазени изискванията на европейските директиви.

Първи етап включва изграждането на следните модули:

– Електронна регистрация (e-Registration);

– Електронно обявяване (e-Notification);

– Електронен подател (e-Sender);

– Електронна документация (e-Access);

– ЕЕДОП (ESPD);

– Обмен на информация в хода на процедурата (Information exchange);

– Електронна оферта (e-Submission);

– Отваряне на оферти и заявления за участие (e-Opening);

– Провеждане на вътрешен конкурентен избор по Рамково споразумение (Mini competition within Framework agreement);

– Електронен каталог (e-Catalogue);

– Доклади и статистически отчети (e-Reporting);

– Електронно фактуриране (e-Invoicing);

– Служебен административен модул (Back office);

– Служебен модул за управление на работните процеси (Business Process Management);

– Служебен модул Генератор на образци/шаблони (Form generator);

– Служебен модул Интерпретатор на логически условия и формули за изчисляване (MLI).

На втория етап ще бъдат въведени следните модули за постигане на пълната функционалност на Системата:

– Модул за планиране на потребностите (e-Planning);

– Профил на купувача (Buyer‘s profile);

– Подбор (e-Qualification);

– Оценяване (e-Evaluation);

– Електронно възлагане и управление на договор (e-Contract);

– Външен контрол, осъществяван от АОП (PPA control);

– Електронна жалба (e-Appeal);

– Електронни заявки по договори (e-Ordering);

– Динамична система за покупки (DPS);

– Квалификационна система (Qualification system);

– Електронен търг (e-Auction);

– Електронен магазин (e-Shop);

– Страница на АОП (PPA site);

– Външни експерти (External Experts);

– Последващ контрол (e-Audit);

– Електронно разплащане (e-Payment).

При изграждането на ЦАИС ЕОП ще се спазва т.нар „one-only-principle”, т.е. въвеждането на определена информация ще се извършва еднократно и всички по-късни процеси, в които тя е необходима, ще я използват.

ЦАИС ЕОП ще наложи изцяло дематериализиран (безхартиен) начин на възлагане. Всички действия на потребителите, които имат юридическа стойност, ще бъдат извършвани с използване на квалифициран електронен подпис и полагане на времеви печат. За най-важните действия, като подаване на оферта или електронна жалба, ще се полага квалифициран времеви печат, генериран от акредитиран доставчик на удостоверителни услуги.

Особено внимание е отделено на въпросите, свързани със запазване на поверителността и сигурносттана офертите. Всяка оферта ще се пази в системата само в криптиран вид. Механизмът за декриптирането предвижда изрично участие на подателя. Предвидени са обучения за крайните потребители на ЦАИС ЕОП. В рамките на обученията ще бъдат представени наличните функционалности. Ще бъде разработено ръководство за крайните потребители, включително анимирани презентации и уроци, описващи и демонстриращи основните дейности и функции.

Споделете в социалните мрежи: