Народното събрание прие на второ четене Закона за обществените поръчки

Народното събрание прие на второ четене Закона за обществените поръчки

На 24 юни 2010 г. Народното събрание прие на второ четене Закона за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки. Със закона се въвеждат изискванията на Директива 2007/66/ЕО на Европейския парламент и на Съвета. Главната цел на директивата е постигане на бързина и ефективност при обжалване на процедурите, както и възпрепятстване сключването на договори при незаконосъобразен избор на изпълнител.

Основните положения в приетия закон, които се отнасят до обжалването на НАЦИОНАЛНА КОНФЕРЕНЦИЯ “ПОЛЗИТЕ ОТ ВЪЗЛАГАНЕ НА ЗЕЛЕНИ ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ” .

На 17 ноември 2009 г. в хотел “Арена ди Сердика”, гр. София се проведе Националната конференция “Ползите от възлагане на зелени обществени поръчки”. Събитието се организира от Учебния център на Международната организация на труда (ITCILO) в сътрудничество с експерти от ключови национални органи, отговорни за „зелените” поръчки. Конференцията има за цел да обедини и да установи диалог между всички заинтересовани страни в сферата на „зелените” поръчки на национално ниво. Насочена е към основните субекти в областта на „зелените” поръчки, отговорни за определянето на политики и стратегии в областта на „зелените” поръчки, тяхното внедряване, разпространение и мониторинг. Събитието беше открито с приветствие от г-жа Клeментина Денева, главен секретар на Министерството на околната среда и водите и г-жа Миглена Павлова, изпълнителен директор на Агенция по обществени поръчки. Европейската политика в областта на околната среда беше представена от г-жа Аленка Буржа, представител на Генерална дирекция “Околна среда” на ЕК, а българската правна рамка в областта на „зелените” обществени поръчки от г-жа Валерия Методиева – главен експерт,  дирекция “Методология, анализ и контрол на обществените поръчки”, АОП. Практическото приложение на подхода „зелени поръчки” беше демонстриран от г-н Деян Кирязов, управител на фирма Аквамат 2000 с проект „Зелена община”.  Зелените обществени поръчки (GPP) се дефинират като процедура, чрез която обществените органи се стремят да придобият продукти, услуги и строителни работи с намалено въздействие върху околната среда през целия им жизнен цикъл, вместо продукти, услуги и строителни работи със същата основна функция, които иначе биха били предоставени. Този процес насърчава, но не задължително води до купуването на „зелен“ продукт и напълно съответства на законодателството на ЕС за възлагането на обществени поръчки. Закупуването на ресурсно по-ефективни продукти може да е от пряка полза за купувачите и значително да намалява разходите на потребителите, дори ако първоначалните разходи са по-високи. Всяка година за закупуване на стоки, услуги и строителство държавните органи в държавите-членки на ЕС изразходват средства, равностойни на 17% от БВП на ЕС, преди всичко в сектори със сравнително високо въздействие върху околната среда и едновременно значителна възможност за подобряване (транспорт, строителство и инфраструктура на сгради).  Разходите за обществени поръчки могат да играят важна роля при формирането на основни производствени и потребителски модели, при стимулиране на иновациите, целящи създаване на икономически по-ефективни и по-природосъобразни технологии, при повишаване търсенето на екологични и по-ефективни стоки и услуги, разширяване на техния пазар и намаляване на цялостното отрицателно въздействие върху околната среда. Като следва този път, държавата ще засили приноса на обществените поръчки като начин за постигане на устойчиво развитие1. Използването на подхода „Зелени поръчки” може да спомогне за опазване на природните ресурси посредством закупуване на продукти, произведени от рециклиран материал, намаляване на употребата на хартия чрез закупуване на двустранно печатащи принтери; популяризиране на употребата на мултифункционални устройства. Могат да подпомогнат подобряването на здравословните условия на труд на персонал, учащи, пациенти чрез използване на нетоксични препарати за почистване, предлагане в заведенията за обществено хранене на храни, произведени чрез устойчиво земеделие, елиминиране на вредните вещества от строителните и ремонтните дейности. В конференцията взеха участие повече от 90 души, представители на централната и местна администрация, бизнеса и медии.

Обществените поръчки са в следните насоки:

  • Запазват се двуинстанционният характер на производството и органите по обжалване – Комисията за защита на конкуренцията и Върховният административен съд.
  • Запазва се възможността за искане и налагане на временна мярка „спиране на процедурата”. Отпада изискването за представяне на обезпечение под формата на паричен депозит или банкова гаранция.
  • При подаване на жалба срещу решението за избор на изпълнител се въвежда автоматично спиране на процедурата до окончателното решаване на спора. Промяната е в съответствие с изискването на директивата да се предприемат мерки за предотвратяване сключването на договор при незаконосъобразно проведена процедура.
  • Въвежда се принципна забрана за сключване на договор в рамките на т.нар. “период на изчакване”, който продължава 14 дни.
  • Установява се и забрана за възлагане на договора преди приключване на всички спорове срещу решения на възложителя в процедурата. Изключение се допуска от КЗК, съответно ВАС, само в извънредни случаи, при необходимост от защита на особено важни държавни или обществени интереси, или за да се осигури живота и здравето на гражданите.

Освен въвеждане на задължителните изисквания на посочената директива със закона се правят и други промени. По-съществени от тях са следните:

  • Ограничава се кръгът на лицата, които ще подават изискващите се от закона декларации при участие в процедури. Това задължение се запазва само за лицата, които управляват и представляват кандидатите и участниците. Целта е да се улесни бизнеса при подготовката на офертите.
  • Увеличава се максималният срок на договорите за услуги от 4 на 5 години. По изключение, при услугите за предоставяне на банкови кредити за финансиране на инвестиционни проекти или на проекти и програми на Европейския съюз, се допуска срокът да е до 10 години, като възложителят посочва мотивите за това в решението за откриване на процедурата или в обявлението.
  • Въвежда се изрична забрана за възложителите да изискват от кандидати или участници от държави-членки получаване на сертификат или извършване на регистрация в Република България, като условие за участие в процедурата, когато те представят еквивалентен документ от държавата, в която са установени.
  • Урежда се възможност за допълване на офертите с документи, които се отнасят до критериите за подбор, определени от възложителя.
  • Разширява се обхватът на предварителния контрол, осъществяван от Агенцията по обществени поръчки върху процедурите за доставки и услуги, финансирани със средства от европейските фондове. На проверка ще подлежат всички, чиято стойност е равна или по-висока от 1 000 000 лв.

§ 9 от закона се въвеждат основните изисквания на Директива 2009/33/ЕО за насърчаването на чисти и енергийноефективни пътни превозни средства. Новото изискване ще влезе в сила от 4 декември 2010 г.

Споделете в социалните мрежи: